Inkludering genom motorik / rörelseförutsättningar

Barn behöver röra sig! För att röra sig behöver barnen vissa förutsättningar. Motorik = rörelse & muskelaktivitet.

Inkludering -

  • Gemenskap på olika nivåer
  • Ett enda system
  • En demokratisk gemenskap
  • Delaktighet
  • Olikhet ses som en tillgång

(Specialpedagogiska skolmyndigheten)

Inkludering är ej integrering

  • Inkludering - Helheten anpassar sig efter individen
  • Integrering - Individen anpassar sig efter helheten

Grovmotorik och finmotorik

  • Sensomotorik - Samordning mellan sinnesintryck och muskelreaktioner
  • Den sensomotoriska fasen - 0-2 år
  • Grovmotoriska fasen - 3-6 år
  • Kroppsuppfattning, självkänsla genom motoriska erfarenheter
  • Lek, tal, tankeverksamhet

Perception

  • Varseblivning
  • Bearbetning
  • Tolkning
  • Koncentration = Samlad uppmärksamhet (beroende av samspel mellan perception och motorik)

För att barn ska lära sig att koncentrera sig så behövs det nyfikna vuxna som stimulerar uppmärksamheten och nyfikenheten.

  • Koordination

Kognition

  • Kognition är tankeförmåga som inkluderar:
  • perception och motorik
  • uppmärksamhet
  • minne
  • problemlösning - att kunna ändra sitt tankesätt och att se lösningar utanför ramarna
  • bedömning, beslutsfattning
  • språkförmåga

Grovmotorisk utveckling

  • Huvudbalans
  • ATNR integrerad - Assymetriska toniska nackreflexen  4 månader
  • Landaufunktionen - att hitta jämvikten
  • På magen : Stödja på raka armar (Att kunna rulla - vestibulär stimulering)
  • Rulla 7 månader
  • Åla - använder hela kroppen för att ta sig fram (i diagonala mönster)
  • STNR integrerad  - Symmetriska toniska nackreflexen
  • Krypa - 10 månader (diagonalmönster) (bra att lära sig att använda sig av hela handflatorna när man kryper)

Att åla och krypa är en bra grund för att klättra

  • Fotens gripreflex 1.5 år (Babinski)
  • Hoppa 2 år
  • Gång med fotavveckling 3 år (tårna är det sista som lämnar marken och hälen är det första) (tränas genom att gå barfota i sand, gå på olika underlag)
  • Springa
  • Balansgång 4 år (balansövningar i hinderbana onödigt) Balans kan tränas på marken utan att behöva vara uppe i luften.
  • Längdhopp 60 cm
  • Resa sig som en vuxen (små barn rullar över på sidan och reser sig upp, äldre barn rullar rakt upp
  • Svikthopp 5-6 år (tårna är det första och sista som rör marken)
  • Hoppa på ett ben (kommer före att hålla balansen på ett ben)
  • Stå på ett ben 10 sek
  • Längdhopp 75 cm
  • Hoppsasteg 6-7 år
  • Springsteg med rockring
  • Höjdhopp 40 cm
  • Längdhopp 1 m
  • Hoppa rep 7 år (86% flickor) (24% pojkar)

 

Stäng meny