Tillämpade perceptionsövningar

Motorisk utveckling som grund för inlärning

Motorik - självförtroende - motivation - koncentration.

Barn med dålig motorik som hade behövt öva riskerar att på grund av ovanstående faktorer bli den grupp som övar mindre.

Vestibulär perception

  • Vagga, gunga, rutscha, svänga, rulla, snurra
  • Olika hastighet
  • Lekar och bollspel med löpning-stopp-start-vändning
  • Karusellen med rockring/trollsnöre/fallskärm
  • Trästocksrullning i/på långmatta
  • Kullerbytta framåt / bakåt
  • På lutande plan
  • Runt en boll
  • Med hjälp av en voltkudde
  • Rullbräda
  • Hängmatta
  • Gungande bänk
  • Muren välter

Taktil perception

Taktila försvaret (beskyddande systemet)

 

  • Klappa med händerna på ben/rygg/armar
  • Rulla boll intill eller ovanpå kamrats kropp
  • Rulla/trycka boll på olika kroppsdelar

Taktil urskiljning (diskriminerande systemet)

  • Känna igen föremål i påse
  • Känna form av en bokstav eller siffra
  • Forma figuren med rep / kropp (övar kroppsuppfattning)
  • Rita / skriva bokstäver på kamrats rygg
  • Säg var jag rörde dig
  • På hur många ställen
  • Bulleri-bulleri-bock

Kinestetisk perception

Uppfattning om ledställning

  • Varje böjning och sträckning av led
  • Härma ställning som kamrat visar och beskriv den
  • Inta ställning som kamrat beskriver
  • Buskar och trädgårdsmästare

Uppfattning av spänning och avspänning

  • Bilder och kontrastövningar
  • Istapp som långsamt smälter
  • Popcorn som poppas
  • Spänn hela kroppen
  • Spänn en muskel i taget
  • Gravida ormen

Uppfattning av rörelse

  • Spegeln parvis: Ny rörelse med en kroppsdel i taget
  • Resa sig utan att välta käglor som är placerade runt kroppen, utan att förstöra ängeln i snön
  • Följa John

 

Stäng meny